Finn deg selv som MJ-er
av Svein Sando, 1992, 2000, 2002
Noen ganger møter en holdninger hos MJ-ere som
får en nesten til å tro at dette dreier seg om
religion: Det er én riktig måte å drive med MJ
på, og de som ikke gjør det på den måten
er ikke fullverdige MJ-ere. Jeg må innrømme at jeg
selv har hatt noe av denne holdningen tidligere, men at jeg de
senere årene har fått et noe mer nyansert syn
på saken. Uttrykket "enhver blir salig i sin tro" gjelder i
mye større grad for MJ-utøvelsen enn på
religionenes områder. For innen MJ-hobbyen er det ikke
snakk om rett og galt, om sannhet og falsket i absolutt forstand,
men om hva som fungerer for deg og meg.
For de aller fleste er MJ en fritidsbeskjeftigelse som skal gi
oss en oase i et ellers stressende samfunn. Det skal være
et sted der vi kan få utvikle noen av våre evner og
anlegg som vi kanskje ikke får utfolde ellers i livet. Det
skal være et sted der vi et stykke på vei kan
få virkeliggjøre drømmer.
Modelljernbanehobbyen drives nok av mange forskjellige
mennesketyper. Din måte å utøve
modelljernbanehobbyen på behøver derfor ikke
være noe mer "riktig" enn andres. Det er mange måter
å drive denne hobbyen på, og nettopp denne
variasjonsbredden gjør at det er viktig å finne din
fasong, din innfallsvinkel slik at du kan få selvtillit og
glede ved å drive hobbyen.
Hva er viktig for deg ved denne hobbyen? Hva setter du mest
pris på? Hva liker du best å stelle med når du
driver med modelljernbane? Hva ønsker du å
virkeliggjøre med denne hobbyen?
Dette er kanskje ikke så lette spørsmål
å svare på, verken for den som er ny innenfor hobbyen
eller for en gammel traver. Men jeg tror det er viktig å
stille seg disse spørsmålene, ikke minst av de som
har drevet med hobbyen noen år. Er det bare overtatte
meninger som har fått deg til å drive hobbyen slik du
gjør det, eller er det på grunnlag av et bevisst
valg?
Jeg tror mange av oss har latt oss styre av bestemte forbilder
og eksperter i langt større grad enn vi er klar over. Det
er fint å bla i kataloger og magasiner med reportasjer fra
flotte og dyre anlegg for å få inspirasjon. Men for
mange har det ikke bare blitt inn-spirasjon (inn-ånding),
men mange har mistet pusten og motet: "Hvis det er slik det
bør være, da får jeg det aldri til!".
Det er fint med forbilder. Noen å lære av, noen
å få nye ideer av. Men hvis forbildene i denne
sammenhengen tar fra deg motet og lysten til å drive med
hobbyen, da bør du se deg om etter forbilder som samsvarer
mer med dine interesser og dine forutsetninger.
Forutsetningene er viktige. Det vil si de ressurser som legger
rammen rundt din mulighet for å drive med
modelljernbaner:
- Evner og anlegg, dvs. den håndverksmessige siden.
- Areal å ha modelljernbanen på.
- Penger.
- Tid.
Ingen av disse tingene behøver å være
fastspikret en gang for alle. Mange opplever at evner og
ferdigheter vokser med trening. Ta det skrittvis og ikke i store
jafs. Med oppfinnsomhet kan du utnytte et lite areal godt, og
kanskje kan du skaffe deg et større modelljernbanerom med
tiden. Penger har de færreste nok av. Men materiell kan
anskaffes over tid. De fleste utgiftene er av typen
kapitalutgifter, det vil si at man kan få skaffet seg det
meste bare man tar tiden til hjelp. Det er imidlertid mye penger
å spare på å gjøre ting selv. Har du
derfor evner i den retning, og penger virkelig er til hinder for
å kunne drive din hobby, bør du kanskje satse mer
på å bygge ting selv - da blir det i tillegg et
anlegg med personlighet.
"Finn deg selv som MJ-er" lød overskriften. Nå
har vi sett på ressursene du rår over. Det neste og
kanskje det viktigste blir da å se på interessene
dine i modelljernbanesammenheng. Normalt er nok interessene styrt
ut fra forutsetningene, men ikke alltid. Forutsetninger og
interesser vil til sammen si deg hva slags
modelljernbaneutøver du er. Når du har fått
satt navn på hva slags utøver du er, da tror jeg du
bør ta konsekvensen av det og drive hobbyen deretter. Da
vil utbytte bli størst.
Det amerikanske modelljernbanebladet "NMRA Bulletin" hadde i
1983 en artikkel som karakteriserer MJ-eren ut fra den
måten man kjører togene på. Den deler MJ-eren
inn i 12 forskjellige utøvere:
1. Lokføreren som sitter på en sentral plass i
eller ved anlegget.
2. Lokføreren som vandrer langs anlegget sammen med
toget han kjører.
3. Skuespilleren som "framfører" sine tog på et
(ofte) lite men særlig realistisk anlegg. Forbildet er
teatret.
4. Sporskifteren som har et anlegg med en rekke sidespor som
flittig "bekjøres".
5. Spilleren ('gamesman') som er interessert i
skifteproblemer.
6. Samleren eller mesterbyggeren.
7. Regissøren. Som nr.3, er også her teatret
forbildet, men hovedvekten legges på hele ensemblet, ikke
bare en enkelt aktør (les: tog).
8. Toglederen eller CTC-operatøren som er interessert i
togkryssinger o.l.
9. Seksjonslederen som har kontroll over sin del av et
større anlegg.
10. Stillverksoperatøren.
11. Togbetrakteren/-entusiasten ('railfan') som er mest
interessert i å se tog som kjører på et
anlegg, gjerne uten å behøve å kjøre de
selv.
12. Banegårdslederen.
Det kan kanskje være vanskelig å forbinde noe med
alle disse utøverne blant annet fordi de gjenspeiler en
del måter å kjøre tog på som kan
være fremmedartede for oss.
Artikkelen kan imidlertid være til god hjelp når
du skal bli klar over hva slags modelljernbaneutøver du
er. Dersom du kjenner noen som var medlem av NMRA (National Model
Rairoad Association) i 1983, kan du sikkert få låne
dette nummeret og lese mer om det selv.
Det går an å omforme og utvide denne listen noe
til å gjelde norske forhold og til å gjelde mer enn
bare det å kjøre tog:
- Samleren
har 147 lokomotiver og 613 vogner, men intet anlegg å
kjøre dem på.
- Togkjøreren
liker å se togene bevege seg. De bør være
lange og gjerne flere av dem på en gang. Det er av
underordnet betydning om det er han som kjører dem.
Poenget er at de beveger seg. Han er først og fremst en
tilskuer.
- Modellbyggeren
superdetaljerer kjøpemodeller, bygger de totalt om og
går heller ikke av veien for å bygge modeller opp fra
intet. Modellene får kanskje plass på et anlegg, men
like ofte i en utstillingsmontre eller på en hylle.
- Elektronikeren
lager de mest sofistikerte styringer og elektroniske opplegg
for modelljernbanen selv om oppgaven kanskje kunne vært
løst på en enklere måte.
- Lokomotivføreren
har byttet ut de opprinnelige motorene i lokomotivene med de
beste på markedet. Lokene er gjerne forsynt svinghjul. Han
kjører togene med forbildetro bevegelser og liker å
kjøre langsomt. Han flytter aldri på en vogn med
hendene, men bruker et lokomotiv til å gjøre det.
Han synes ofte det beste er å kjøre lokomotivene
på stasjonsområder, for da må han skifte
kjøreretning ofte og loket kan smyge seg så langsomt
fram at gangtøyet beveger seg sakte nok til å nyte
bevegelsen av det.
- Landskapsarkitekten
går ut i naturen og samler singel og sand, kvister og
urter, mose og lav. Han tenker stadig på hva han kan bruke
for å modellere de enkelte detaljene i naturen.
- Sporleggeren
elsker spor, gjerne i store mengder. Kompliserte
sporføringer er en fryd for hans øye. Kanskje
våger han seg på å spikre skinnene selv, og da
er det ikke grenser for hva slags sporopplegg han kan finne
på å lage.
- Realisten
gransker modellene med skyvelære og sammenligner med
tegninger av forbildene. Han vil helst ha et anlegg med et
konkret forbilde i virkeligheten, og kjører gjerne tog
etter ruter fra en virkelig jernbane.
- Historikeren
ønsker å gjenskape et stykke norsk
jernbanehistorie som modell. Han er en realist som ser bakover i
tiden.
- Lekeren
ønsker å ha det gøy!
Dette er selvfølgelig satt litt på spissen, men
jeg tror mange MJ-ere vil kjenne seg litt igjen i flere av disse
typene. De fleste som utøver modelljernbanehobbyen vil i
større eller mindre grad passe til flere av disse
beskrivelsene. Jeg tror også at jo lenger du har bedrevet
hobbyen, desto flere av disse utøvertypene vil du kunne
identifisere seg med. Men nettopp fordi det er flere av disse
typene som skal eksistere side om side i samme person, da
må de tilpasse seg hverandre.
I en artikkel i På Sporet (Norsk Jernbaneklubbs
medlemsblad) nr.39 (desember 1983), har jeg argumentert for at
"realisten" kan kombineres med alle de andre typene. Jeg tror
også at "realisten" (i en eller annen form) er langt mer
utbredt enn vi kanskje tror, i alle fall hvis vi innfører
typen "selektiv realist". Med dette mener jeg en som har
høye krav til forbildelikhet på visse områder,
men ikke på alle. Ettersom det kan være ulike
område som man har realist-krav til, vil det finnes ganske
mange varianter av slike selektive realister. Min påstand
er at vi vel er selektive realister alle sammen så fremt vi
regner oss som modelljernbaneinteresserte eller
modelljernbaneutøvere. Et eksempel på en selektiv
realist er en som er nøye med hvordan de elektriske
lokomotivmodellene ser ut mhp likhet med forbildet, men synes
ikke det er like viktig med om anlegget de kjøres på
har kontaktledning eller hvordan den ser ut. Fokus ligger
på lokomotivene, ikke på infrastrukturen rundt.
Hensikten med denne opplistingen er todelt. For det
første vil jeg hjelpe deg til å finne ut hvilke av
disse typene du hører inn under. Når det er klarlagt
vil det nemlig få betydning for hva slags
modelljernbaneanlegg du bør ha og hva slags
kjøresystem (2-skinne eller 3-skinne) egner seg:
- Samleren trenger egentlig intet anlegg.
- Togkjøreren trenger et anlegg der togene kan
kjøres mest mulig. Han bør ikke velge et
såkalt punkt-til-punkt-anlegg, men heller et såkalt
rundbaneanlegg eller et anlegg med sløyfer som snur togene
lett. Dobbeltspor vil også være fint, for da kan
togene kjøres uten unødige opphold for kryssing
underveis. Togkjøreren vil også ha glede av
automatisert drift slik at mange tog kan kjøres uten at de
må passes på.
- Modellbyggeren trenger egentlig heller ikke noe
anlegg, men om han vil ha det, da stilles det små krav til
sporplan og slikt. Poenget må være å ha plass
til de fine modellene han har bygget. Detaljert og forseggjort
landskap vil være en fin ramme om enkeltmodellene. Anlegget
vil først og fremst ha funksjon som utstillingsmontre
(diorama).
- Elektronikeren trenger et anlegg der hans
elektroniske godbiter kan demonstreres. Hvis han har tid til
å bygge det, vil et anlegg med komplisert sporføring
og mange signaler kanskje være noe for ham.
- Lokomotivføreren vil trenge et anlegg som
muliggjør mer enn bare det å kjøre togene
på fri linje. Stasjoner er derfor viktig, og gjerne
endestasjoner med behov for å foreta skifteoperasjoner med
vognene. Et punkt-til-punkt-anlegg er derfor noe for denne
utøveren. Sidespor til industrier o.l. er også av
stor interesse.
- Landskapsarkitekten vil ha et anlegg som gir plass
til mer enn bare spor. Fjell og daler, vassdrag og veier vil
være viktige ting. Her trengs det altså et anlegg med
luft rundt sporene.
- Sporleggeren vil trives med omtrent samme anlegg som
lokomotivføreren, nemlig med stasjoner der han kan
få utfolde seg med utfordrende oppgaver.
- Realisten og historikeren vil helst ha et anlegg som
er en kopi av noe i virkeligheten eller som i alle fall har
prinsipper som han finner i virkeligheten. Dessverre må han
ofte gå på akkord med sitt høye ideal, men han
er stadig på jakt etter en måte å kombinere det
ideelle med de mulige på den plassen har til
rådighet; en plass som han nesten alltid synes er alt for
liten.
-Lekerens anlegg er det umulig å si noe om
på forhånd. Hva som er gøy er en høyst
individuell sak. Hva som er å leke er antagelig umulig
å definere. Noen vil alltid føle seg satt utenfor.
Så avansert og komplekst er dette!
De fleste MJ-ere er kombinasjoner av de nevnte
utøvertypene. Det betyr at det kan være flere
anleggstyper som tiltaler deg. Det blir snakk om å
prøve å kombinere disse typene innenfor den plass du
har til rådighet.
Uansett hva du velger, så vær deg bevisst at dette
er ditt valg. Andre ville kanskje ha valgt annerledes. Du
må velge anlegg ut fra hva du synes er viktig med
modelljernbanehobbyen, ikke hva andre mener er viktig.
[Revidert utgave av side 17-19 i min bok Modelljernbane
på norsk fra 1992. Endret sist gang 31.5.2000.
Artikkelen ble første gang skrevet
i 1983 (På Sporet nr. 39) som del 1 i en lengre artikkel "MJ som JEG vil ha det".
I tillegg til bokutgivelsen er den også trykket i MJ-bladet spesial for 2000 og 2003.]
Denne artikkelen er vist 44002 ganger |