Jernbanefotografering
Når jeg kaller meg selv jernbanefotograf, så mener jeg ikke med det noe mer
enn at jeg har fotografert jernbaner (og annet) siden 1966. Jeg har ingen
fagutdanning som fotograf og er derfor en amatør på feltet, men kanskje
vi noen ville kalle meg en kompetent amatør. I hvert fall har noen tidvis likt bildene
mine så pass godt at de har betalt for de.
Mange av bildene mine finnes på dette nettstedet. På denne nettsiden vil jeg i
første omgang fortelle litt om utstyret jeg har brukt siden 1966.
Fotografiapparatene
Det hele startet med at jeg kjøpte mitt første kamera for penger jeg fikk til konfirmasjon
i mai 1966. Siden er det i alt blitt seks kameraer, tre analoge og tre digitale. Jeg har fortsatt
alle seks og de virker alle sammen, om enn ikke som når de var nye.
Merke | Modell | Anskaffet | Type | Objektiv(er)
|
Voigtländer | Vitoret | 1966 | Analogt 35 mm | 50 mm
|
Konica | Autoreflex T | 1970 | Analogt 35 mm | 35 mm, 85 mm
|
Konica | Autoreflex T4 | 1979 | Analogt 35 mm | felles med Autoreflex T
|
Canon | Ixus | 2001 | Digitalt 2,1 Mpx | 5,4-10,8 mm
|
Canon | Powershot 95A | 2004 | Digitalt 5 Mpx | 7,8-23,4 mm
|
Canon | EOS 400D | 2006 | Digitalt 10,5 Mpx | 18-250 mm Tamron
|
Her følger bilder av disse seks kameraene, sammen med litt rekvisita, særlig lagringsmedium, som var typiske for perioden disse kameraene var i full bruk.
Voigtländer Vitoret
Konica Autoreflex T
Konica Autoreflex T4
Canon Ixus 2,1 Mpx
Canon Powershot A95 5 Mpx
Canon EOS 400D 10 Mpx
Noen jernbanebilde-kategorier
Typebilde
Med 'typebilde' forstår jeg et bilde av en jernbanerelatert gjenstand der formålet er først og fremst
å dokumentere gjenstanden, som typisk er et lokomotiv eller en vogn. Det klassiske typebildet
er tatt i litt vinkel fra siden slik at man ser mest av langsiden og litt av endesiden, belysningen er
dempet og det er ingen andre forstyrrende elementer verken foran eller bak loket eller vogna.
Eksempel på et relativt brukbart typebilde av Di 4.652
Togbilde
Med 'togbilde' forstår jeg et bilde av et tog, gjerne på linjen (utenfor stasjon) der materiellet ikke tar for stor plass på billedflaten, dvs der vi ser hvordan toget, som helst er i bevegelse, er i forhold til omgivelsen, typisk i forhold til naturen. Etter min mening bør et bilde av tog i fart alltid ha luft foran seg i billedflaten slik
at toget på en måte har et sted å kjøre.
Denne artikkelen er vist 20566 ganger |